دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1396 - 14:16
داور سی وششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر:

سینماگران موضوع جوانان را از کلی‌گویی خارج کنند

داور سی وششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر معتقد است سینماگران باید موضوع جوانان را از کلی‌گویی خارج کنند و به دانشجویان و ابعاد مختلف زندگی آنها بپردازند.
کد خبر : 257656

خسرو دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره کارکردهای جشنواره فیلم فجر برای دانشجویان اظهار کرد: من جوان‌دوست و جوان‌گرا هستم و معتقدم در کنار جشنواره فجر، باید هم از جنبه فیلم‌سازی و هم به عنوان مخاطب، توجه بیشتری به جوان‌ها بشود. می‌توان به صورت کلی گفت به جوانان توجه شود، اما اینکه فقط درمورد دانشجویان بخواهیم توجه کنیم، خیر؛ این را قبول ندارم. اینکه گرایش جشنواره فیلم فجر در همه جنبه‌ها و ابعاد آن باید به سمت نسل جوان باشد، حرف درستی است که می‌توان پذیرفت.


سینماگران موضوع جوانان را از کلی‌گویی خارج کنند


دهقان درباره کم‌توجهی سینما به مسائل دانشگاه و دانشجویان گفت: این حرف درستی است که فیلمی در حوزه دانشجویان ساخته نمی‌شود. می‌‌توان گفت به این طبقه و قشر در قالب فیلم و داستان و روایت کمتر پرداخته می‌شود. این را می‌توان به عنوان توصیه مطرح کرد که کسانی که فیلم تولید می‌کنند، موضوع جوانان را از کلی‌گویی خارج کنند و به دانشجویان و ابعاد مختلف زندگی آنها مانند خوابگاه‌، نمره، امتحان، وام دانشجویی، ستاره‌دار شدن و موضوعات مختلف دیگر در فیلم‌ها پرداخته شود، حتما تاثیرگذار است.


داور سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به حذف تخفیف دانشجویی در جشنواره فیلم فجر امسال بیان کرد: دانشجو در خرید یک جفت کفش هم با کارت دانشجویی تخفیف می‌گیرید، باید تخفیف دانشجویی برای حضور در جشنواره فجر و دیگر جشنواره‌های اینچنینی به دانشجویان داده شود.


جشنواره فیلم فجر جنبه آموزشی مستقیم ندارد


داور سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با بیان اینکه جنبه آموزشی، مستقیم نیست، بیان کرد: سینما و هنر چیزهایی نیستند که به طور مستقیم در قالب این نوع جشنواره‌ها بتوان جنبه آموزشی داشته باشند. این نوع جشنواره‌ها برای لایه‌های فرهنگی جامعه و ارتقا فرهنگ مردم است، تا اینکه قصد آموزش دادن داشته باشد، قرار است فرهنگ کلی و فرهنگ بصری جامعه را افزایش دهد و ذائقه‌ها را رشد دهد.


دهقان در خصوص امکان پرداختن به جنبه آموزشی ویژه دانشجویان، گفت: فکر نمی‌کنم این موضوع مشابه خارجی در جشنواره‌های مطرح دنیا داشته باشد که جشنواره‌ای در این قالب، جنبه آموزشی برای دانشجویان داشته باشد. در کشور خودمان نیز سالی 30 - 40 جشنواره ریز و درشت برگزار می‌شود و تا جایی که اطلاع دارم هیچکدام اینچنین کارکردی ندارند.


وی درباره تاثیر جشنواره در کادرسازی نسل بعد سینما تاکید کرد: برای دانشجویان، جشنواره‌های مختلفی برای فیلم کوتاه، مستند وجود دارد، که حداقل نیمی از شرکت کنندگان در این جشنواره‌ها دانشجویان هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته